Een sterk immuunsysteem

16 maart 2020

Hoe gaat het met je? En hoe zorg jij voor jezelf in deze dagen? Misschien zit je noodgedwongen thuis? Ik wil je graag aanmoedigen om, met name nu, extra goed voor jezelf te zorgen. 
Want een sterk immuunsysteem is in deze dagen belangrijker dan ooit. Het immuun- ofwel afweersysteem beschermt je lichaam tegen indringers van buitenaf en bevindt zich door je hele lichaam.

De wetenschap verwacht ook nog eens dat ziektes, zoals in de huidige situatie, in de toekomst vaker aan de orde gaan komen. En jij kunt je daartegen wapenen door de volgende tactieken ter harte te nemen.

5 Thuistactieken voor een sterk immuunsysteem

1) Uiteraard staat Intermittent Fasting in combinatie met een gezonde leefstijl op 1!

Het is al eeuwen bekend dat vasten wordt gebruikt als gezondheidsprotocol. Paracelsus, een groot genezer in de westerse traditie, schreef 500 jaar geleden: "Vasten is de grootste remedie, de arts van binnen." 

In 2014 ontdekte Dr. Valter Longo van de University of Southern California dat vasten (met niets anders dan water) het immuunsysteem in wezen kan resetten. En vasten kun je ook nabootsen in combinatie met intermittent fasting in combinatie met een gezond voedingspatroon.

Het wachten met eten voor ten minste 16-18 uur na de laatste maaltijd ervoor dat de aandacht van het lichaam "gefocust wordt op de huidige immuuncellen, deze recyclet en de beschadigde cellen verwijdert, hetgeen een positief effect heeft op het hele immuunsysteem." aldus Longo

2) Zorg voor voldoende slaap. Onderzoek wijst uit dat te weinig slaap het immuunsysteem verstoort. Je kunt allerlei gezondheidsklachten krijgen als je te weinig slaapt. Bij weinig slaap worden in het immuunsysteem ontstekingseiwitten gevormd waardoor je vatbaarder bent voor ziektes.

3) Beweeg! Regelmatig in beweging komen kan volgens onderzoekers het immuunsysteem bekrachtigen. Eén van de werkingsmechanismen is dat het chronische inflammatie vermindert, waardoor het immuunsysteem tot rust kan komen. En de sportschool kan dan misschien wel dicht zijn nu, maar je kunt ook prima naar buiten en zelf gaan bewegen.

4) Vermijd geraffineerde suikers. In mijn boek besteed ik hier een heel hoofdstuk aan. Maar even in het kort: deze hebben een negatief effect op je immuunsysteem.

5) Zorg voor voldoende ontspanning. Ik kan me goed voorstellen dat je je drukker maakt dan normaal in deze tijden. 
Onderzoek wijst echter uit dat stress de immuunfunctie onderdrukt en leidt tot een verhoogde gevoeligheid voor infecties...  Dus van de nood een deugd en geniet van extra vrije tijd. Lekker in de natuur bijvoorbeeld. 

Kortom: pas intermittent fasting in combinatie met gezonde voeding, voldoende beweging, slaap en ontspanning. 

Ik hoop dat je deze tactieken gaat gebruiken. Zorg goed voor jezelf en je naasten. Een mooie dag toegewenst.

Liefs,
Sylvia

P.S. Wil je graag persoonlijk door mij online begeleid worden met intermittent fasting in combinatie met een écht gezonde leefstijl? Ik help je graag. Check https://www.sylviaholtslag.nl/coaching/ voor de mogelijkheden. 

Bronvermelding
*Immune Response to Fasting https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT00140231
*When Fasting Gets Tough, the Tough Immune Cells Get Going—or Die  https://pubag.nal.usda.gov/catalog/6593160
*Slaap: https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/414701 ​
*De sleutelrol van suikers bij het immuunsysteem https://www.amc.nl/web/nieuws-en-verhalen/verhalen/community/-de-sleutelrol-van-suikers-bij-het-immuunsysteem.ht
*Effects of stress on immune function: the good, the bad, and the beautiful. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24798553