*fotografie: Debora van Es Photography, uit het boek: What IF?


Mental breaks

12 oktober 2019

Hoi!!

Even een vraagje: Wat doe jij in het weekend om weer tot jezelf te komen?

Mij helpt meditatie altijd. En sinds een tijdje niet meer alleen in het weekend. Iedere dag.
Klinkt gedisciplineerd hè?
Maar ik kan je vertellen dat het me bijna dit hele jaar heeft gekost om zover te komen dat ik nu sinds 2 maanden geen dag heb overgeslagen.

Alles is moeilijk totdat het makkelijk is.

Misschien denk je nog dat mediteren alleen iets voor "geitenwollen-sokken-Happinezhippies"  is...
Maar wist je dat in Amerika zo’n beetje ieder zichzelfrespecterend groot bedrijf een meditatieruimte heeft voor haar werknemers? Bij die bedrijven weet men dat de tijd die werknemers investeren in meditatie, dubbel in inzet terug komt. Op de korte en lange termijn. Minder: stress, nervositeit, burn outs, overgewicht om er maar een paar te noemen. Meditatie doet zó veel voor ons.

Denk maar eens na over hoeveel inputs wij tegenwoordig op een dag krijgen. Vergeleken met de 80’s, toen we nog geen mobiele telefoons hadden, schijnt het zelfs 80 keer zoveel te zijn. Daar zijn onze hersenen niet op gebouwd en ook nog niet "meegeëvolueerd". En álles telt mee. Ook ‘s avonds nog even “ontspannen” tv kijken of op je smartphone hangen. Ook dat zijn allemaal inputs.

Daarom liggen mensen ‘s nachts vaak wakker en “te piekeren”. Overdag is er geen tijd om echt tot jezelf te komen. Het is superbelangrijk om af en toe even helemaal niks te doen. Je gedachten op een rij te zetten. Even nergens aan te denken. 

Een mental break te nemen. Misschien klinkt je dat beter in de oren dan meditatie. 

Ook als je moeite hebt om in slaap te komen, helpt beoefening van meditatie, je 2 keer zo snel in slaap te komen, blijkt uit onderzoek.

Wil jij het ook proberen? Begin klein. Slechts 1 minuutje. Met 5 bewuste ademhalingen. In door je neus in 6 langzame tellen. Adem diep naar je buik. Adem uit in 8 tellen. Denk alleen aan je ademhaling. Het hielp mij in het begin altijd om te liggen met de handen ontspannen op de buik. Je voelt dan je buik omhoog komen als je inademt en omlaag als je uitademt. Gelukt? Gefeliciteerd! You are a meditator now!

Niet? Geeft niks. Begin dan nog kleiner. 1 ademhaling. Slechts 1 bewuste ademhaling. Dat kun jij! Morgen 2, and so on. Uiteindelijk doen 12 minuten per dag wonderen voor jouw well-being. 

In mijn soon to come E-book vertel ik je trouwens meer over de voordelen van dagelijkse meditatie. 

En mocht je nog steeds denken dat jij het niet nodig hebt. Bedenk je dan dit: Als jij een vervuld leven wilt, red je het niet alleen met gezond eten en sporten, voldoende slaap enzovoort. Dat is alleen nog maar het fysieke aspect. Wel supergoed als je daaraan werkt natuurlijk. Maar je kent vast ook dat je terug valt. Zo maar “ineens”. Je mindset en hart werken dan niet (meer) mee. Dat komt doordat je het niet redt met alleen het fysieke deel.

Wil je je écht gelukkig en rijk voelen, dan werk je ook op de mentale, emotionele, intellectuele en spirituele aspecten aan jezelf. Meditatie is daar ook een onderdeel van.

Ik wil je graag helpen op de andere aspecten! Op de holistische weg om een fitte leider met een vette business te worden. Daarom ben ik bezig iets supertofs te ontwikkelen... 

Meer nieuws volgt zeer binnenkort. Ik wens je een geweldige dag toe. Enne... vergeet niet om af en toe even bewust adem te halen. ;-) 

Liefs,
Sylvia

P.S. Als je je inschrijft op mijn nieuwsbrief, weet je zeker dat je dat nieuws niet mist! Inschrijven kan hier.