Alles is moeilijk totdat het makkelijk is.

15 juli 2019

Een mooie uitspraak van good old Goethe en hij slaat de spijker op zijn kop. Inmiddels heb ik vele mensen mogen begeleiden met intermittent fasting. De meeste mensen gaan enthousiast van start. Zin om die hardnekkige kilo’s eraf te krijgen en nieuwsgierig naar die bak met energie. Echter kan er dan na enkele dagen of een week een dipje komen. Het is een grote verandering, zeker als je voorheen gewend was om veel koolhydraten te eten. Van een suiker- naar een vetverbranding gaan, de metabolische switch maken, kóst in eerste instantie juist veel energie. Daar kun je weleens chagrijnig van worden, je een beetje down door voelen. Gelukkig is dat tijdelijk en na een dag of 2 weer over. Wat ik ook vaak hoor is dat de omgeving van sommige nieuwe IF’ers nou niet bepaald supportive is. Het is een zeer hardnekkige mythe dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is en die word je nog regelmatig op de neus gedrukt. En hoezo mag je ook al geen couscoussalade terwijl je ook al een gebakje afsloeg op die verjaardag? Dat zijn op zijn zachtst gezegd uitdagende momenten. Is het niet al moeilijk genoeg dat je al die lekkere, maar ongezonde, hapjes opeens moet afslaan terwijl iedereen dat ongestraft lijkt te doen, krijg je ook nog commentaar. Ik moedig mijn klanten dan aan om juist dan tóch door te zetten. Het antwoord: “Dit werkt voor mij.” is kort maar krachtig. Denk aan jouw doel(en). Waar doe je het voor? En gaat dat aangeboden snackje je daarbij helpen? Het antwoord is natuurlijk altijd nee. Je weet waarom je begonnen bent. Maar af en toe is het echt moeilijk, ik spreek ook uit eigen ervaring. Soms kun je er ook even genoeg van hebben. 100% gezond leven is moeilijk. Blijf je focus houden: het is slechts 4 weken all-in. Daarna kun je deze leefstijl op jouw manier blijven toepassen, maar wil je de kilo’s eraf houden en de fitheid en focus vasthouden, zal je er wel altijd aan moeten blijven werken. Het mooie is dat het, echt waar, veel gemakkelijker gaat worden. Je slechte gewoontes zijn er ook niet vanzelf ingesleten. Op een gegeven moment wil je echt niet meer anders. En hoe fijn is het als je niet meer verdrietig in pashokjes staat, dat je favoriete broek eindelijk weer goed zit, je met een helder hoofd opstaat, energie hebt voor tien en het gevoel hebt de hele wereld aan te kunnen? YES! Dáár gaan we voor. En soms is het even moeilijk. Geef het gevoel even je aandacht, wees lief voor jezelf en doorrrr! Na die 4 weken kun je naar 80-20. Dat betekent 5 à 6 dagen IF en gezond eten en 1 of 2 dagen “cheaten”. Dat is samen ook 100%: in een balans waarin je ook af en toe kunt genieten van een gebakje, hapje of drankje zonder je daar nog rot over te voelen. En dat in een lijf en hoofd waarin je je óók op andere momenten lekker en energiek in voelt! En als je dit zo een aantal weken en zelfs maanden volhoudt, is het niet moeilijk meer. Dat zeggen al mijn klanten die het langer consequent op deze manier doen. Jij raakt eraan gewend en jouw omgeving ook. Het is je nieuwe systeem en geen dieet meer, maar jouw leefstijl en wel een die bijzonder goed vol te houden is!

En natuurlijk de gouden tip nog even die ik je graag wil meegeven: schrijf het aantal kilo's of centimeters dat je wilt afvallen, als dat je doel is, iedere dag op je "eethand". Dus de hand waar je mee eet. Dit pas ik nu bij meerdere klanten toe en het klinkt bijna te simpel om waar te zijn, maar het werkt als een trein.  Veel succes!

Nieuwsbrief

Mis niks meer en schrijf je in voor het nieuws over intermittent fasting.