verleiding en eten

Pakjes drinken mee naar school

Gistermorgen had ik dit blog al geschreven en toen kwam mijn zoontje toevallig 's middags thuis met de vraag: "Mama, mag ik morgen ook een pakje drinken mee naar school? De andere kindjes hebben dat wel." Hoe toevallig.

Even voor jouw informatie, mijn kind krijgt iedere dag gewoon een grote beker water mee naar school. Normaal taalt hij trouwens nooit naar pakjes drinken. Heel af en toe krijgt hij een keer een appelsapje op het terras, maar dat was dus niet vaak de laatste tijd om overduidelijke redenen. Maar ook daar ga ik iets aan doen en wellicht jij ook, na het lezen van dit bericht.

Wist je dat een Nederlander dagelijks gemiddeld 110 gram aan suiker eet? In totaal zijn dit 28 suikerklontjes per dag en meer dan 10.200 suikerklontjes (40 kilogram) per jaar.

500 jaar geleden was dat nog 5 gram per dag=1 suikerklontje.
1000 jaar geleden was dat 0 gram per dag.

De aanbevolen hoeveelheden
De WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) geeft aan dat een volwassene niet meer dan 25 gram suiker, zo'n zes theelepels per dag, of 6 suikerklontjes zou moeten gebruiken. Een kind maximaal 19 gram per dag.

Laten we eens kijken hoe snel het allemaal oploopt...

Een blikje cola bevat 32 gram suiker.

Uiteraard drinken we geen cola, maar een "gezonde jus d’orange". In dezelfde hoeveelheid als het blikje cola zit er in dit verse sapje maar liefst 28 gram suiker… Oké dan. Tot zover het idee van gezond.

Wel suiker, geen vezels.
Voordat je zegt, ja maar dat zijn toch natuurlijke suikers... Het maakt geen fluit uit. Als het smaakt als suiker IS het suiker en wordt het door je lichaam ook als zodanig behandeld (over light producten vertel ik een andere keer, maar die zijn NIET beter).
In een jus d'orange zit het sap van 6 sinaasappels. Klok je zo weg. Niemand zou even 6 hele sinaasappels achter elkaar opeten hoewel zelfs dat al beter zou zijn, want dan heb je er tenminste nog de vezels van die nu niet in je sapje zitten.

Suikers in kinderdrankjes
Dan dus de drankjes die we aan onze kids geven… Fristi bevat 40 gram suiker (in diezelfde hoeveelheid). Chocolademelk 37 gram. Appelsap dan? 35 gram suiker.
ls een kind een appelsap bij het ontbijt, chocolademelk bij de lunch, een ranja (25 gram) na schooltijd en een appelsap bij het eten krijgt, krijgt het op die manier zo al 137 gram suiker binnen. Dat is meer dan 6 keer zoveel als de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor een kind volgens de WHO. En meer dan een volwassene gemiddeld binnenkrijgt. En dat zijn alleen nog maar de drankjes! De snoepjes tellen we in dit verhaal niet eens mee...

Wees alert op suikers als je ziekte wil voorkomen.
Gary Taubes geeft in zijn boek "The case against sugar" aan dat het probleem niet alleen is dat we teveel suikers eten, maar ook dat suikers unieke fysiologische, metabole en hormonale effecten in het menselijk lichaam hebben die direct verantwoordelijk zijn voor aandoeningen zoals bijvoorbeeld Diabetes type 2 en Obesitas.

'Snoep voor kankercellen'
In Eat Move Sleep beschrijft Tom Rath dit: "Suiker is een gif. Het voedt diabetes, obesitas, hartaandoeningen en kanker. Bij de huidige dosis die we consumeren, meer dan 40 kilogram (in Amerika zelfs 65) per persoon per jaar, doden suikers meer mensen dan cocaïne, heroïne of welke andere gereguleerde stof dan ook.
Een rapport beschrijft suiker treffend als 'snoep voor kankercellen'. Het versnelt veroudering en ontsteking in het lichaam en stimuleert vervolgens de tumorgroei.
Het is nu duidelijk dat als je je suikerinname verlaagt, je de kans op kanker verkleint. " aldus Tom in zijn boek.

Dit is niet het meest gezellige verhaal, I know.
Maar als ik jou ertoe kan bewegen op jouw suikerinname en die van je kids te gaan letten, heb ik het er graag voor over.
Ik heb tegen mijn zoontje gezegd: "Mama houdt teveel van jou om je pakjes drinken mee naar school te geven." En daarmee is wat mij betreft de kous af.

Schuilnamen
Hoeveel suiker krijg jij eigenlijk binnen op een dag, denk je ? Wees ook alert op de "schuilnamen" die fabrikanten gebruiken. Het zijn er tenminste 151 (!) Check het hier.

Doet dit iets met je? Ik hoor het graag.

Fijne dag!

Liefs,
Sylvia
 
PS Als jij graag van je suikerverslaving afwilt, kan ik je daarmee helpen. Vraag vrijblijvend een gesprek aan.

Blijf op de hoogte

Meld je hier aan en ik stuur je tips, inzichten en recepten om af te vallen en gezonder te worden door intermittent fasting.