*fotografie: Debora van Es Photography, uit het boek: What IF?


Mental breaks

12 oktober 2019

Hoi!!

Even een vraagje: Wat doe jij in het weekend om weer tot jezelf te komen?

Mij helpt meditatie altijd. En sinds een tijdje niet meer alleen in het weekend. Iedere dag.
Klinkt gedisciplineerd hè?
Maar ik kan je vertellen dat het me bijna dit hele jaar heeft gekost om zover te komen dat ik nu sinds 2 maanden geen dag heb overgeslagen.

Alles is moeilijk totdat het makkelijk is.

Misschien denk je nog dat mediteren alleen iets voor "geitenwollen-sokken-Happinezhippies"  is...
Maar wist je dat in Amerika zo’n beetje ieder zichzelfrespecterend groot bedrijf een meditatieruimte heeft voor haar werknemers? Bij die bedrijven weet men dat de tijd die werknemers investeren in meditatie, dubbel in inzet terug komt. Op de korte en lange termijn. Minder: stress, nervositeit, burn outs, overgewicht om er maar een paar te noemen. Meditatie doet zó veel voor ons.

Denk maar eens na over hoeveel inputs wij tegenwoordig op een dag krijgen. Vergeleken met de 80’s, toen we nog geen mobiele telefoons hadden, schijnt het zelfs 80 keer zoveel te zijn. Daar zijn onze hersenen niet op gebouwd en ook nog niet "meegeëvolueerd". En álles telt mee. Ook ‘s avonds nog even “ontspannen” tv kijken of op je smartphone hangen. Ook dat zijn allemaal inputs.

Daarom liggen mensen ‘s nachts vaak wakker en “te piekeren”. Overdag is er geen tijd om echt tot jezelf te komen. Het is superbelangrijk om af en toe even helemaal niks te doen. Je gedachten op een rij te zetten. Even nergens aan te denken. 

Een mental break te nemen. Misschien klinkt je dat beter in de oren dan meditatie. 

Ook als je moeite hebt om in slaap te komen, helpt beoefening van meditatie, je 2 keer zo snel in slaap te komen, blijkt uit onderzoek.

Wil jij het ook proberen? Begin klein. Slechts 1 minuutje. Met 5 bewuste ademhalingen. In door je neus in 6 langzame tellen. Adem diep naar je buik. Adem uit in 8 tellen. Denk alleen aan je ademhaling. Het hielp mij in het begin altijd om te liggen met de handen ontspannen op de buik. Je voelt dan je buik omhoog komen als je inademt en omlaag als je uitademt. Gelukt? Gefeliciteerd! You are a meditator now!

Niet? Geeft niks. Begin dan nog kleiner. 1 ademhaling. Slechts 1 bewuste ademhaling. Dat kun jij! Morgen 2, and so on. Uiteindelijk doen 12 minuten per dag wonderen voor jouw well-being. 

In mijn soon to come E-book vertel ik je trouwens meer over de voordelen van dagelijkse meditatie. 

En mocht je nog steeds denken dat jij het niet nodig hebt. Bedenk je dan dit: Als jij een vervuld leven wilt, red je het niet alleen met gezond eten en sporten, voldoende slaap enzovoort. Dat is alleen nog maar het fysieke aspect. Wel supergoed als je daaraan werkt natuurlijk. Maar je kent vast ook dat je terug valt. Zo maar “ineens”. Je mindset en hart werken dan niet (meer) mee. Dat komt doordat je het niet redt met alleen het fysieke deel.

Wil je je écht gelukkig en rijk voelen, dan werk je ook op de mentale, emotionele, intellectuele en spirituele aspecten aan jezelf. Meditatie is daar ook een onderdeel van.

Ik wil je graag helpen op de andere aspecten! Op de holistische weg om een fitte leider met een vette business te worden. Daarom ben ik bezig iets supertofs te ontwikkelen... 

Meer nieuws volgt zeer binnenkort. Ik wens je een geweldige dag toe. Enne... vergeet niet om af en toe even bewust adem te halen. ;-) 

Liefs,
Sylvia

P.S. Als je je inschrijft op mijn nieuwsbrief, weet je zeker dat je dat nieuws niet mist! Inschrijven kan hier.

Zonder fitheid geen vette business

20 september 2019

Als ondernemer kom je er niet meer onderuit. Als jij een goedlopend bedrijf wilt, nee wat zeg ik: Een écht vette business inclusief een dik gestapelde bankrekening, is jouw prioriteit numero uno dat jij fit bent! Zo, dat is eruit!

Waarom zeg ik dit? De laatste tijd heb ik veel coachingsgesprekken met ondernemende vrouwen gehad. Stuk voor stuk geweldige vrouwen. Vrouwen die ballen hebben, vrouwen die voor zichzelf zijn begonnen en hun dromen, willen waarmaken. 

Maar: zelfzorg, sporten, gezonde voeding en leuke dingen voor jezelf daar is geen tot weinig tijd voor. Want in de eerste plaats ben je bezig met je gezin, huis en werk. Herkenbaar?

Ik wil graag iedere vrouwelijke ondernemer uitdagen om zichzelf op de eerste plaats te zetten. En nee, dat is niet egoïstisch, hoewel veel vrouwen vaak wel zo denken. “Als het goed gaat met mijn kids en man en graag ook mijn bedrijf, gaat het met mij ook goed.”
Echt?

Ik ga je even een paar vragen stellen:
Hoe lang slaap je?
Hoe voel je je in je lijf?
Heb je andere momenten waar je even rustig kunt nadenken behalve dan in de douche?

En dat zijn zomaar enkele vragen die gaan over jouw zelfzorg. Want als jij voor jezelf gaat zorgen, dan pas kun jij ook goed voor jouw gezin zorgen. Ik haal nog maar even het voorbeeld van het zuurstofmasker in het vliegtuig aan: eerst bij jezelf en dan bij je kids, Dat is niet voor niets.

Hebben we het over jouw business: Kan jij halfbakken, op je tandvlees kun je dan ook  de aller-aller- allerbeste service aan jouw klanten verlenen? En realiseer je je dat jouw fitheid doorwerkt op jouw bankrekening?

Als jij de beste bent en je straalt dat letterlijk aan alle kanten uit, willen klanten maar wat graag met jou samenwerken.

Dan hoef je niet meer harder te werken. Maar ga je slimmer werken. Dan bouw je jouw bedrijf om je leefstijl heen en niet meer andersom. Dan word je een fitte leider met een vette business.

Dat gaat niet alleen jou heel blij, gelukkig en vervuld maken op een gezonde en relaxte manier, maar werkt ook direct door naar iedereen in jouw omgeving. En dat gun ik je!

Liefs,
Sylvia

Gratis inzichtsessie!

Inspiratienieuws voor jou!

Welkom bij Sylvia Holtslag, de 100% coach. Op deze pagina hoop te inspireren naar een gezonder en gelukkiger leven op fysiek, mentaal, emotioneel, intellectueel en spiritueel gebied. De thema's wisselen elkaar af en lopen soms in elkaar over. Mocht je ergens meer informatie over willen, mail me gerust.

Alles is moeilijk totdat het makkelijk is.

15 juli 2019

Een mooie uitspraak van good old Goethe en hij slaat de spijker op zijn kop. Inmiddels heb ik vele mensen mogen begeleiden met intermittent fasting. De meeste mensen gaan enthousiast van start. Zin om die hardnekkige kilo’s eraf te krijgen en nieuwsgierig naar die bak met energie. Echter kan er dan na enkele dagen of een week een dipje komen. Het is een grote verandering, zeker als je voorheen gewend was om veel koolhydraten te eten. Van een suiker- naar een vetverbranding gaan, de metabolische switch maken, kóst in eerste instantie juist veel energie. Daar kun je weleens chagrijnig van worden, je een beetje down door voelen. Gelukkig is dat tijdelijk en na een dag of 2 weer over. Wat ik ook vaak hoor is dat de omgeving van sommige nieuwe IF’ers nou niet bepaald supportive is. Het is een zeer hardnekkige mythe dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is en die word je nog regelmatig op de neus gedrukt. En hoezo mag je ook al geen couscoussalade terwijl je ook al een gebakje afsloeg op die verjaardag? Dat zijn op zijn zachtst gezegd uitdagende momenten. Is het niet al moeilijk genoeg dat je al die lekkere, maar ongezonde, hapjes opeens moet afslaan terwijl iedereen dat ongestraft lijkt te doen, krijg je ook nog commentaar. Ik moedig mijn klanten dan aan om juist dan tóch door te zetten. Het antwoord: “Dit werkt voor mij.” is kort maar krachtig. Denk aan jouw doel(en). Waar doe je het voor? En gaat dat aangeboden snackje je daarbij helpen? Het antwoord is natuurlijk altijd nee. Je weet waarom je begonnen bent. Maar af en toe is het echt moeilijk, ik spreek ook uit eigen ervaring. Soms kun je er ook even genoeg van hebben. 100% gezond leven is moeilijk. Blijf je focus houden: het is slechts 4 weken all-in. Daarna kun je deze leefstijl op jouw manier blijven toepassen, maar wil je de kilo’s eraf houden en de fitheid en focus vasthouden, zal je er wel altijd aan moeten blijven werken. Het mooie is dat het, echt waar, veel gemakkelijker gaat worden. Je slechte gewoontes zijn er ook niet vanzelf ingesleten. Op een gegeven moment wil je echt niet meer anders. En hoe fijn is het als je niet meer verdrietig in pashokjes staat, dat je favoriete broek eindelijk weer goed zit, je met een helder hoofd opstaat, energie hebt voor tien en het gevoel hebt de hele wereld aan te kunnen? YES! Dáár gaan we voor. En soms is het even moeilijk. Geef het gevoel even je aandacht, wees lief voor jezelf en doorrrr! Na die 4 weken kun je naar 80-20. Dat betekent 5 à 6 dagen IF en gezond eten en 1 of 2 dagen “cheaten”. Dat is samen ook 100%: in een balans waarin je ook af en toe kunt genieten van een gebakje, hapje of drankje zonder je daar nog rot over te voelen. En dat in een lijf en hoofd waarin je je óók op andere momenten lekker en energiek in voelt! En als je dit zo een aantal weken en zelfs maanden volhoudt, is het niet moeilijk meer. Dat zeggen al mijn klanten die het langer consequent op deze manier doen. Jij raakt eraan gewend en jouw omgeving ook. Het is je nieuwe systeem en geen dieet meer, maar jouw leefstijl en wel een die bijzonder goed vol te houden is!

En natuurlijk de gouden tip nog even die ik je graag wil meegeven: schrijf het aantal kilo's of centimeters dat je wilt afvallen, als dat je doel is, iedere dag op je "eethand". Dus de hand waar je mee eet. Dit pas ik nu bij meerdere klanten toe en het klinkt bijna te simpel om waar te zijn, maar het werkt als een trein.  Veel succes!

Waarom doe je aan intermittent fasting?

08 juni 2019

Vanochtend mocht ik een lezing geven in Ulft (mien dörpke) over het boek What IF? en dus over Intermittent Fasting. Superleuk om te vertellen dat ik zelf dankzij intermittent fasting überhaupt in staat was om een van mijn dromen, een boek schrijven, waar te kunnen maken. Het kost namelijk nogal wat energie om zo’n project aan te gaan en dan is het fijn als je daar een grote voorraad van hebt.

De meeste mensen beginnen met IF (of een ander voedingspatroon) om af te vallen. Lekkerder in je vel zitten, kleding kunnen dragen die je eerder niet paste, er goed uitzien op het strand, foto’s kunnen plaatsen op social media waar je je niet voor hoeft te schamen enzovoort. Dit zijn echter allemaal extrinsieke redenen. De redenen waarvoor je het doet, hebben te maken met de buitenwereld. Je hoopt je zelfverzekerder te voelen als je x kilo afvalt. En nee, je hoeft je niet te schamen als dit voor jou ook zo is. Ook ik ben ooit om die reden begonnen met afvallen. Maar langzamerhand verschoof die reden. Dat had alles te maken met mijn vader en later mijn moeder die beiden overleden zijn als gevolg van een ongezonde leefstijl. En dit schrijf ik niet om zielig te doen, maar omdat het voor mij nu juist een enorme drijfveer is om met al die energie die ik door Intermittent Fasting krijg, iets nuttigs te doen, zoals dus een boek maken en coachen. Andere mensen te kunnen helpen naar een gezond en gelukkig leven vol positieve energie. Dit zodat zij die energie ook weer kunnen gebruiken om hún dromen na te jagen. Want dat is waarvoor we op deze aardbol zijn. Om je te ontwikkelen, je volle potentie te benutten en vooral je talenten met de wereld te delen. Wij hebben jou nodig!

Heb jij een droom? Een waarvan je denkt dat je er de puf en het doorzettingsvermogen niet voor hebt? Het hoeft echt niet iets groots te zijn, als het maar van belang is voor jou. Zo ja, kijk dan eens of Intermittent Fasting ook iets voor jou is. Je leert dan niet alleen discipline en doorzettingsvermogen te ontwikkelen, maar zult ook tijd en energie over houden om je hart te volgen en je droom (of dromEN) waar te maken. Ik kan het je van harte aanraden, want het geeft ontzettend veel voldoening.

En denk je dat het erg is als je geen droom hebt, geen ambities? Nee hoor, jij bent goed zoals je bent. Volg jouw eigen pad en doe wat goed voelt voor jou. Het enige wat ik je dan graag nog wil meegeven is dat het wel belangrijk is dat je goed voor jezelf zorgt, want dan kunnen jouw familie en vrienden hopelijk nog langer van jou genieten.

"Easystreet"

31 mei 2019

De Amerikaanse psycholoog bekend van de behoeftepiramide van Maslow deed deze uitspraak. Hij vertelde ons over het belang van het actualiseren van ons potentieel.  Letterlijk vertaald: "Wat iemand KAN zijn, MOET iemand zijn." Het klinkt niet erg lekker in het Nederlands, maar hier komt het op neer: “Wie je kunt zijn, moet je zijn.”

Nou heb ik persoonlijk een beetje een hekel aan het woord moeten. Maar in dit geval vind ik hem wel passend.