Hoe zit het nou met kaas?

Sinds ik mijn boek What IF? heb geschreven, heeft de voedingswetenschap natuurlijk niet stil gestaan. En zelf leer ik dagelijks bij als het gaat om nieuwe inzichten over voeding. Als het gaat om kaas, heb ik mijn mening wat bij gesteld. Graag vertel ik je daar in onderstaand artikel meer over.

Kaas - Een voedingsenergiecentrale die je kan helpen bij het beschermen van je hart, hersenen en botten

Kaas bevat de krachtige 'voedingsdriehoek' van calcium, vitamine D en vitamine K2, die samen calcium naar je botten en tanden leiden en het uit je bloedvaten houden; dit, in combinatie met zijn omega-3-vetten, maakt kaas tot een gezond voedingsmiddel

De kaas die je kiest moet dan wel zijn gemaakt van hoogwaardige melk, bij voorkeur rauwe biologische melk van koeien die komen van grasweiden die nooit graan of soja hebben gekregen. Vermijd bewerkte "kaasproducten" omdat deze chemische toevoegingen bevatten.

Recente zorgen over het zoutgehalte van natuurlijke kaas zijn erg overdreven in vergelijking met de enorme natriumgehaltes in bewerkt kant-en-klaar-voedsel, maar ook als je kijkt naar hoeveel bewerkt voedsel mensen in onze westerse cultuur consumeren

Goede kaaskeuzes vanwege hun hoge K2-niveaus zijn Edam, Gouda en brie, maar cheddar, Colby, harde geitenkaas, Zwitserse en Gruyère zijn ook goede keuzes.

Als je een kaasliefhebber bent en het ontzettend moeilijk vindt om  kaas te weerstaan, ​​omdat je hebt geleerd dat het niet goed voor je is, heb dus goed nieuws voor je. Kaas kan een uitstekende voedingsbron zijn, een voedingsmiddel dat je misschien meer in je dieet wilt opnemen in plaats van minder. Maar dan wel de goede kaas.

Kaas, vooral die kaas die gemaakt is van melk van grasweiden, is een uitstekende bron van verschillende belangrijke voedingsstoffen.

Een van de meest waardevolle voedingsstoffen in kaas is vitamine K2, wat volgens de laatste wetenschappelijke studies nog belangrijker is voor je hart, hersenen en botten dan eerder werd gedacht. Kaas biedt ook een overvloed aan vitamines, mineralen (inclusief calcium), eiwitten en vet. 

Zelfs als je lactose-intolerant bent, zijn er veel kazen die je waarschijnlijk prima verdraagt. Tijdens het kaasmaken wordt het grootste deel van de lactose verwijderd. Door kaas te combineren met ander voedsel, wordt de opname van belangrijke voedingsstoffen verbeterd.

“Kaas zal je slagaderen verstoppen” ... en andere mythes over kaas

Hoewel niemand zeker weet wanneer of waar het kaasmaken voor het eerst begon, is kaas al duizenden jaren een hoofdbestanddeel. Kaas stamt uit de domesticatie van melkproducerende dieren, tussen 8.000 en 10.000 jaar geleden.

De geschiedenis van kaas gaat terug tot het Romeinse rijk, het Midden-Oosten, Tibet, Mongolië, de Ming-dynastie en uiteraard: Europa. Ondanks zijn rijke geschiedenis en enthousiaste schare fans, wordt kaas door veel mensen verguisd vanwege de verzadigde vet / cholesterol-mythe.

Leidt het eten van kaas nou tot obesitas en hartaandoeningen? Absoluut niet! volgens veel nieuwe onderzoeken. Deze mythe komt voort uit een verouderde en ernstig gebrekkige hypothese, die wordt voortgezet door tientallen jaren van enorm succesvolle marketing. 

Talrijke recente studies hebben inmiddels bevestigd dat verzadigd vet NIET in verband wordt gebracht met obesitas of hartaandoeningen en in feite wordt geassocieerd met een verbeterde gezondheid van het hart. De belangrijkste factoren die overgewicht veroorzaken zijn:  

1) Overconsumptie van suiker
2) Geraffineerde granen
3) Bewerkte/geraffineerde voeding

En deze factoren worden ook nog eens verergerd door een zittende levensstijl.

 Gezien deze feiten zijn veel voedingsdeskundigen van mening dat de meeste mensen zelfs 50 tot 70 procent gezonde vetten in hun dieet nodig hebben voor een optimale gezondheid. Kaas is een hele fijne manier om je te helpen aan die eis te voldoen. Kaas heeft een schat aan goede voedingswaarden waaronder:

·      Hoogwaardige eiwitten en aminozuren
·      Hoogwaardige verzadigde vetten en omega-3-vetten
·      Vitaminen en mineralen, waaronder calcium, zink, fosfor, vitamine A, D, B2 (riboflavine)            en B12
·      Vitamine K2
·      CLA (geconjugeerd linolzuur), dit is een krachtige kankerbestrijder en metabolisme-booster

Echte kaas en nepkaas

Er is een groot verschil tussen natuurlijke kaas en bewerkte "kaasachtige producten". Natuurlijke kaas is een eenvoudig gefermenteerd zuivelproduct, gemaakt met niets meer dan een paar basisingrediënten - melk, startercultuur, zout en een enzym dat stremsel wordt genoemd. Zout is een cruciaal ingrediënt voor smaak, rijping en conservering. Je kunt een natuurlijke kaas herkennen aan het label, waarop de naam van de kaasvariëteit staat, zoals 'cheddarkaas', 'blauwe kaas' of 'brie'. Echte kaas heeft koeling nodig.

De startercultuur en kaasbereidingsmethoden geven elke kaassoort zijn specifieke smaak, textuur, vorm en voedingsprofiel. De volgende factoren maken onderscheid tussen de ene soort kaas en de andere:

·      Specifieke startercultuur, dat zijn de bacteriën of schimmelstammen die de kaas rijpen
·      Gebruikte melk (koe, schaap, geit enz.) En de omstandigheden waarin die dieren zijn                 grootgebracht
·      Methoden voor stremmen, snijden, koken en het vormen van de wrongel
·      Rijpingsomstandigheden zoals temperatuur, vochtigheid en verouderingstijd                             (uitharding)

Bewerkte kaas of ‘Kaasachtige producten’ zijn een ander verhaal. Deze producten zijn typisch gepasteuriseerd en vervalst met een verscheidenheid aan additieven (toevoegingen) die afbreuk doen aan hun voedingswaarde. Het label zal altijd de woorden "gepasteuriseerd proces" bevatten, waardoor direct alle alarmbellen bij je af zouden moeten gaan. Leg het product weer terug in het schap. Een andere aanwijzing is dat deze producten vaak toevoegingen bevatten zoals natriumfosfaat, natriumcitronaat en verschillende kleurstoffen. Een andere aanwijzing is dat de meeste nepproducten geen koeling nodig hebben.
 

Rauwe kaas van dieren in de wei is het best!
Idealiter is de kaas die je consumeert gemaakt van de melk van met gras gevoederde dieren die in de wei zijn gehouden, in plaats van dieren die met granen of soja worden gevoerd en die beperkt zijn tot stallen. Het biologisch geschikte dieet voor koeien is gras, maar 90 procent van de standaardkazen in de supermarkt wordt gemaakt van de melk van koeien uit de bio-industrie. Deze kazen zijn qua voedingswaarde inferieur aan die van grasweiden. Hoe hoger de kwaliteit van de melk, hoe hoger de kwaliteit van de kaas ... Logisch toch?
 
Zelfs kaasmakers zullen je vertellen dat rauwe kaas een rijkere en diepere smaak heeft dan kaas gemaakt van gepasteuriseerde melk, omdat warmte de enzymen en goede bacteriën die smaak aan de kaas toevoegen, vernietigt. Ze leggen uit dat rauwe kaas smaken heeft die afkomstig zijn van het weiland dat de dieren voedde die de melk produceerden, net zoals wijn zijn unieke smaken haalt uit specifieke wijngaarden. Met gras gevoede zuivelproducten smaken niet alleen beter, ze zijn ook qua voedingswaarde vele malen beter:
 
Kaas gemaakt van de melk van grasgevoerde koeien heeft de ideale omega-6 tot omega-3 vetverhouding van 2: 1.
Daarentegen wordt de verhouding omega-6 tot omega-3 van met graan gevoerde koeienmelk zwaar belast aan de kant van omega-6-vetten (25: 1), Dit is normaliter al een probleem in het standaard westerse dieet.
·      Met gras gevoederde zuivel gaat ontstekingen in je lichaam tegen, terwijl met graan                  gevoede zuivel daar juist aan bijdraagt!
·      Met gras gevoede kaas bevat ongeveer vijf keer het CLA (geconjugeerd linolzuur) van                met graan gevoede kaas.
·      Omdat rauwe kaas niet gepasteuriseerd wordt, blijven natuurlijke enzymen in de melk             behouden, waardoor de voedingswaarde toeneemt.
·      Met gras gevoede kaas is aanzienlijk hoger in calcium, magnesium, bètacaroteen en                 vitamine A, C, D en E.
·      Biologische grasgevoerde kaas is vrij van antibiotica en groeihormonen.
 
Ik denk dat het je nu duidelijk is dat biologische kaas van grasgevoerde koeien het beste voor je is als je weer een keer kaas wilt nemen. Op internet vind je enkele boerderijen waar je biologische rauwmelkse kaas of biologisch vlees kunt bestellen of ophalen dat komt van grasgevoerde koeien. Hieronder vind je er enkele om het je gemakkelijk te maken.


http://www.voedingisgezondheid.nl/rauwe-melk-adresjes
https://www.ecoboerderij-dehaan.nl/
https://schotsehooglanders.nl/rauwmelkse-kaas/
 
Bron: Dr Mercola.com